تبلیغات
وبلاگ گروهی مادرانه - یادگیری دو زبان را از گاهواره شروع کنیم

وبلاگ گروهی مادرانه

تو بلوری،گل نازی،گل ناز،خنده کن کودک من،بنشین،مثل پروانه ی شاد،بر گل دامن من،کودکم،از تو جانم به تن است،جایت آغوش من است. دولت آ

تاثیر دو زبانه بودن کودک در عملکرد مغز


این روز ها یکی از دغدغه های والدین بویژه مادران،فرستادن بچه های سنین 3 تا 5 سال به کلاس های زبان است که گویی نگران هستند که آیا چیزی خواهند آموخت یا شاید خیلی زود باشد  و بی تاثیر؛ لذا مرتب در این باره سوالاتی مطرح می شود ، در پاسخ باید دید نیت این گروه از مادران چیست آیا به این طریق قصد دارن خیلی  باب روز عمل کنند  یا دفع شر کنند لذا می گذارند شان کلاس تا به جای آنکه به نان و نوایی برسند ، خودشان نفس راحتی - حتی برای  یک ساعت - بکشند ما تصور می کنیم که قصد این بزرگواران فراگیری زبان و پیشرفت بیشتر فرزندانشان هست .

دکتر کاترین مونت زبان شناس بلژیکی ، در تز دکتری خود به بررسی عملکرد مغزی بچه های دو زبانه و مقایسه آن با بچه های تک زبانه پرداخته است. او در کار تحقیقی که در این زمینه انجام داده ، تفاوت های قابل ملاحظه ای را بین عملکرد مغزی این بچه ها با هم مشاهده کرده است .

پژوهش های پیشین نشان داده بودندکه هر چه آموزش زبان دوم در سن کمتری شروع شود ، فراگیری کامل تر و امکان دو زبانه شدن بیشتر است

نکته جدید و جالبی که در پژوهش های خانم مونت به چشم می خورد این است که آموزش زبان دوم در سن پایین ، قابلیت عملکرد مغز را در زمینه ادراکی نیز افزایش می دهد . در حقیقت ابزاری که خانم مونت برای بررسی عملکرد مغزی این بچه ها استفاده نموده است دستگاه " رزنانس مانیتیک هسته ای" است. این دستگه قادر است به ما نشاان دهد که هر فعالیتی کدام بخش مغز را فعال می کند.در حقیقت وقتی ما حرکت می کنیم، یا حرف می زنیم یا کتاب می خوانیم ، بخش های خاصی از مغز ما فعال می شوند.این دستگاه به دانشمندان کمک می کند که بخش های گوناگون مغز که در یک فعالیت سهیم هستند را شناسایی کند .

دکتر مونت با استفاده از این دستگاه به مقایسه فعالیت های مغزی بچه های دو زبانه و تک زبانه پرداخت . برای این کار 30 کودک دو زبانه و تک زبانه را که سنشان بین 7 تا 11 سال بود بر گزید و از آنها آزمون های ادراکی گرفت و در حین این آزمون ها به بررسی فعالیت های مغزی این کودکان پرداخت .

این آزمون ها تمرین های گرامری، طبقه بندی لغات و نیز جمع و تفریق را شامل می شدند . دکتر مونت مشاهده کرد مغز بچه های دو زبانه نسبت به بچه های تک زبانه ، احتیاج به فعالیت کمتری برای حل این تمرینها دارد . به عبارتی مغز بچه های تک زبانه برای حل آزمون ها - از هر نوعش - نیازمند فعالیت بیشتری است و به این جهت ،سلول های مغزی بیشتری باید بسیج شوند. 

تفاوت این کودکان تک زبانه با کودکانی که از سنین بسیار کم در معرض دو زبان بودند، شدید تر می شود . در کودکانی که پدر و مادرانشان زبان های مادری متفاوتی دارند  و از همان ابتدا کودک در محیط دو زبانه شناور است ، این قابلیت ها نمایان تر است.یافته ها تا جای پیش رفته که نشان می دهد ، شنیدن بیش از یک زبان در دوران جنینی در رحم مادر ، می تواند به تولد نوزادان دو زبانه منجر شوند. 

محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا و سازمان همکاری و توسعه اقتصادی فرانسه طی پژوهشی به این نتیجه رسیدند که کودکانی که مادرانشان یک زبانه هستند بیشتر به همان زبان مادری علاقه نشان می دهند اما کودکانی که مادرانشان دو زبانه هستند  و مادر در زمان بارداری به هر دو زبان صحبت می کرده است ، به یک میزان به هر دو زبان علاقه نشان می دهند .

کریستا بیرز هینلین ، جانت . اف ورکر و تریسی برنز در این پژوهش که نتایج آن در مجله psychological scienceمنتشر شده ، همچنین نشان داده اند که کودکان مادران یک زبانه همانند کودکان دو زبانه می توانند تفاوت میان دو زبان را از هم تشخیص دهند.

محققان در این تحقیق بازتاب مکیدن کودک را بررسی کرده  و دریافتندکه هنگامی که مکیدن کودک تندتر می شود نشان دهنده توجه بیشتر وی به محرک است  .

پژوهشگران در این تحقیق تاکید کردندکه ریشه های دو زباننه شدن عمیق تر از چیزی است که پیش از این تصور می شدو به دوران پیش از تولد باز می گردد.

نتیجه این که هر چه ما از سن کمتری شروع به یادگیری زبان دوم کنیم ، مغز ما برای فعالیت های ذهنی و ادراکی آمادگی بیشتری پیدا می کند.

بر گرفته از روزنامه le soir

31 ژانویه  2006

طبقه بندی

لینکدونی

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :