تبلیغات
وبلاگ گروهی مادرانه - بهداشت خواب کودک را رعایت کنید.

وبلاگ گروهی مادرانه

تو بلوری،گل نازی،گل ناز،خنده کن کودک من،بنشین،مثل پروانه ی شاد،بر گل دامن من،کودکم،از تو جانم به تن است،جایت آغوش من است. دولت آ

چهارشنبه 9 شهریور 1390

بهداشت خواب کودک را رعایت کنید.

نویسنده: امین میر موسوی   طبقه بندی: خواب، 


            نکاتی برای بهداشت خواب کودکان

ترجمه : امین میرموسوی

وقتی خردسالی در منزل دارید، تنظیم عادات صحیح خواب از سوی والدین ضروری است. همان طور که پیش از این در دیگر مقالات وبلاگ اشاره کردیم مشکلات شایع خواب کودکان همچون شب بیدار شدن،دندان قروچه، وحشت زدگی در خواب، کابوس، مشکل به خواب رفتن ، تکان خوردن در خواب است (و البته دسته بندی های دیگری هم وجود دارد که در این بحث قصد نداریم به آن بپردازیم). 

تنظیم عادات مناسب خواب کودکان به ویژه همزمان با آغاز فصل مدرسه ها یا رفتن به مهد برای بچه ها اهمیت دارد، و به منظور رعایت اصول بهداشتی برای خواب خودتان یا فرزندتان رعایت چرخه خواب و بیداری اهمیت دارد. بنابراین سعی کنید روتین هایی را برای خانواده خود لحاظ کنید. با این کار آرامش را به اتاق کودک می آورید. والدین می بایست نسبت به نشانه های کمبود خواب کاملا آگاه باشند، جالب این جاست که کودکان نشانه های کمبود خواب را همچون بزرگسالان با خواب آلودگی بروز نمی دهند، بلکه بیش از حد کج خلق، لج باز و پرتحرک و بی اعتنا می شوند . 

مهم ترین اقدام هایی که شما می توانید انجام دهید:

   ü      اتاق محل خواب کودک را امن و راحت بسازید بدون داشتن اشیاء تیز و برنده، داشتن پنجره های دارای حفاظ و قفل، درهای رو به بیرون.

ü      پخش موزیک ملایم و قرار دادن یک چراغ خواب؛ این کار باعث می شود فرزند شما نسبت به محیط خودش و وسایل موجود در آن آگاه شود و انس بگیرد

ü      یک برنامه روتین وار و ثابت داشته باشید.

همان طور که خودتان به عنوان یک بزرگسال مقدماتی برای به خواب رفتن دارید( کتاب مطالعه می کنید، دوش می گیرید یا هر گونه عادتی که دارید)کودکان هم به آن نیاز دارند. این برنامه کمک می کند حالت خواب آلودگی را به چهره نشان دهند. چنین برنامه ای شامل حذف بازی ها و فعالیت هایی که موجب برانگیختگی و تحرک می شود و جایگزینی آن با برنامه های آرام بخش است؛عدم مصرف مواد خوراکی پرکالری و شیرین؛ گنجاندن فعالیت های آرام بخش شامل: مطالعه،، دوش گرفتن، نوشیدن شیر، در آغوش گرفتن فرزندتان و بوسیدنش و...تا حد امکان تلاش کنید این فعالیت ها روتین های هر شب فرزند شما باشد.                                                                                                                            بچه ها اغلب تمایل دارند از خوابیدن طفره بروند، مقاومت کنند و برای این کار از شما می خواهند که فقط یک قصه دیگه برام بگو...یک کتاب دیگه برام بخون، یک لیوان آب دیگه، یک بوس دیگه و به همین ترتیب؛ خوب ، تحمل این موضوع می تواند برای والدین سخت باشد و حوصله آنها سر برود، در نتیجه زمان بیداری طولانی شود، روتین های شما بر هم بخورد، لذا صبح کودک شما برای مدرسه رفتن و یا مهد رفتن به سختی بیدار می شود ، پس اجازه ندهید تاکتیک های مقاومت آنها ، قاطعیت را از شما بگیرند.

ü      همه درگیر اجرای روتین ها شوید.

آیا همه آماده اند برای خواب؟ با این سوال شما می توانید به تدریج نور چراغ را کم کنید. با نشان دادن تاریکی بیرون به بچه ها و گفتن این که در این تاریکی کاری نمیشه کرد زمینه را برای خوابیدن همه آماده می کنیم . یکی از دلایلی که بچه ها دوست دارند بیدار بمانند این است که گویی آنها با خوابیدن چیزی را از دست می دهند به قول معروف از دنیا عقب می مانند.

ü      از خواب هرگز به عنوان تنبیه استفاده نکنید.

توصیه می کنیم که هیچ وقت بین زمان خواب کودک و رفتار بد او تداعی ایجاد نکنید، به خواب و مکان آن برای کودکان باید به عنوان یک اولویت مثبت نگاه کرد و حتی در طول روز هم از فرستادن بچه ها به داخل اتاق خوابشان به عنوان تنبیه ( محروم سازی که به عنوان شیوه رایج تنبیه و جایگزین تنبیه فیزیکی استفاده می شود) در این جا کاربرد ندارد؛ کودک را با اتاقش به عنوان مکانی که هم تنبیه می شود و هم اتاق خوابش هست مواجه نکنید و برای این کار از اتاق دیگری که فاقد جذابیت است استفاده کنید.

ü      با فرزندتان در رختخواب نمانید.

برخی والدین تمایل دارند هنگام خواب کنار کودک خردسال خود دراز بکشند و به خوابیدن فرزندشان به این طریق کمک کنند. اما این شیوه ِنمی تواند به خواب کودکان کمک کند و تنها آنها را وابسته تر می کند. لذا بهتر است در اتاق قدم بزنید، یا کنارش بنشینید و کتابی یا مجله ای مطالعه کنید یا با فرزندتان هم کلام شوید تا به تدریج خوابش ببرد.

طبقه بندی

لینکدونی

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :